Monday, October 24, 2011

Ibadah Haji - Wukuf

Isnin 26 Zulkaedah 1432H: Dari jabir r.a, dia menceritakan dalam hadithnya bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:”Aku menyembelih korban di sini, dan Mina seluruhnya adalah tempat menyembelih. Kerana itu sembelihlah korbanmu di tempat kenderaanmu berhenti. Dan wukuf di ‘Arafah, maka ‘Arafah seluruhnya adalah tempat wukuf. Dan aku wukuf pula di Muzdalifah, maka Muzdalifah seluruhnya adalah tempat wukuf.”(HR Muslim)

Keterangan Hadis:

1. Wukuf ertinya berhenti atau berdiri. Tetapi maksudnya ialah menghadirkan diri di
padang Arafah pada masa antara zohor hari 9 Zulhijjah hingga sejurus sebelum fajar 10Zulhijjah. Wukuf termasuk dalam rukun haji.

2.Cukup wukuf walau sekejap atau lalu sahaja dengan syarat orangnya sedar - sempurna akal. Di mana-mana sahaja dari bumi Arafah itu boleh jadi tempat wukuf, asal sahaja ianya dalam kawasan bumi Arafah. Dan tidak pula disyaratkan orangnya itu mesti memijak bumi Arafah. Andainya ia hanya berada di dalam kereta atau bas dan tidak turun menjejakkan kakinya di bumi itu juga sah wukufnya. Hanya yang ada khilafnya pada udara Arafah - menurut pendapat yang lebih kuat bahawa udara Arafah itu dikira Arafah seperti udara yang bertentang Kaabah dikira Kaabah.

3.Andainya seseorang itu tidak dapat wukuf tidaklah sah hajinya dan hendaklah meneruskan amalannya dan bertahallul dengan amalan umrah serta wajib membayar dam. Ia juga wajib mengqada haji pada tahun hadapannya.

4. Seandaikan jemaah meninggal dunia semasa wukuf maka wajib bagi warisnya menghajikannya - kerana rukun-rukunnye belum selesai. Itupun jika ada harta peninggalannya.

No comments: