Wednesday, July 4, 2012

Nisfu Sya'ban

Rabu, 14 Sya'ban 1433H: Mewartakan kepada kami Al-Hasan bin 'Ali Al-Khallal: mewartakan kepada kami 'Abdur Razzaq: memberitahukan kepada kami Ibnu Abu Sabrah, dari Ibrahim bin Muhammad, dari Mu'awiyah bin 'Abdullah bin Ja'far, dari ayahnya, dari 'Ali bin Abu Thalib, dia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: "Apabila tiba malam pertengahan bulan Sya'ban, maka solatlah pada malam harinya dan berpuasa pada siang harinya. Karena sesungguhnya Allah turun ke langit bumi sesudah matahari tenggelam di pertengahan di bulan itu.
 
Kemudian Dia berfirman: "Tiadakah orang yang minta rezki kepada-Ku, sehingga aku memberinya rezki? Tiadakah orang yang tertimpa bala', lalu berdoa kepadaKu, sehingga Aku menyelamatkannya Tiadakah orang yang minta ini? Tiadakah orang yang minta itu?" Sehingga terbit fajar."
 
Dalam Az-Zawa-id: Isnadnya daif, kerana daifnya Ibnu Abu Sabrah. Sedangkan namanya adalah Abu Bakar bin 'Abdullah bin Muhammad bin Abu Sabrah. Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Ma'in berkata tentang dia: Membuat hadis palsu.
 
Hadis Sunan Ibnu Majjah Jilid 2. Hadis Nombor 1388.

No comments: