Monday, July 23, 2012

Solat, Azan & Puasa

Isnin, 3 Ramadhan 1433H: Dari Ibnu Abi Lailaa, dari Muadz bin Jabal R.A. dia berkata: Penyelenggaraan solat telah mengalami tiga kali perubahan, demikian pula puasa....... sebagaimana hadis sebelumnya. Kemudian Muadz berkata: Cara penyelenggaraan solat yang ketiga, bahawasanya ketika Rasulullah S.A.W. datang ke Madinah, beliau mengerjakan solat menghadap Baitul Maqdis selama tiga belas bulan. Lalu Allah menurunkan ayat ini: "Kami sering kali melihat tengadah wajahmu ke langit. Lalu Kami palingkan Kami kepada Kiblat yang kamu senangi. Justeru palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan di manapun kamu berada, palingkanlah wajah kamu ke arahnya." Al Baqarah, ayat 144.
 
Maka Allah Ta'ala memalingkan beliau ke Kaabah. Sempurnalah hadis Ibnul Mutsanni perawi hadis ini. Dan Nashr bin Muhajir perawi hadis ini pula menyebutkan nama orang yang bermimpi azan katanya: Maka seorang laki-laki datang kepada Abdullah bin Zaid, iaitu seorang laki-laki dari golongan Ansar. Dalam hadisnya itu dia berkata: "Lalu laki-laki itu menghadap kiblat mengucapkan: "Allaahu Akbar, Allaahu Akbar. Asyhadu an laa ilaaha illallaah, Asyhadu an laa ilaaha illallaah. Asyhadu anna Muhammadar Rasuulullaah, Asyhadu anna Muhammadar Ra-suulullaah. Hayya 'Alash shalaah, Dua kali. Hayya 'alal falaah. Dua kali. Allaahu Akbar, Allaahu Akbar. Laa ilaaha illallaah". Setelah itu dia berhenti sebentar, lalu berdiri mengucapkan seperti sebelumnya. Hanya saja dia menambah setelah mengucapkan "Hayya 'alal falaah" dengan ucapan "Qad qaa-matish shalaah, qad qaamatish shalaah". Kata Muadz bin Jabal: Maka Rasulullah S.A.W. bersabda: "Ajarkanlah kalimat azan itu kepada Bilal". Maka Bi lal menyerukan azan dengan kalimat-kalimat itu".
 
Selanjutnya Nashr bin Muhajir perawi hadis ini menyebutkan tentang perubahan-perubahan hal puasa, katanya: Muadz bin Jabal berkata bahawasanya Rasulullah S.A.W. memang biasa mengerjakan puasa tiga hari setiap bulan dan pada hari Asyura (10 Muharram). Kemudian Allah menurunkan ayat: "Telah diwajibkan atas kamu puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa. iaitu pada hari-hari yang tertentu. Maka siapa di antara kamu yang sakit, atau dalam perjalanan (lalu dia tidak berpuasa), wajiblah baginya berpuasa sebanyak bilangan hari-hari yang tidak berpuasa itu, pada hari-hari yang lain. Dan bagi orang-orang yang tidak kuat berpuasa, wajiblah mereka membayar fidyah, iaitu memberi makan seorang miskin". Surah Al Baqarah ayat 183 - 184.
 
Sebab itu, maka seseorang yang suka berpuasa, berpuasalah dia; dan seseorang yang tidak suka berpuasa, hanya suka memberi makan seorang miskin setiap harinya, berarti telah memadainya (sah). Inilah salah satu keadaan puasa'. Lalu Allah Ta'ala menurunkan Al Quran: "Bulan Ramadhan, yang di dalamnya telah diturunkan Al Quran, adalah suatu petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan yang terdiri dari petunjuk (kepada kebenaran) dan pembeza (dari yang hak dan batil). Barang siapa di antara kamu mendapatkan bulan (Ramadhan) itu, maka berpuasalah pada bulan itu. Dan barang siapa dalam keadaan sakit atau dalam perjalanan, wajiblah baginya berpuasa sebanyak bilangan hari-hari yang tidak puasa itu, pada hari-hari yang lain". Surat Al Baqarah ayat 185.
 
Maka tetaplah hukum puasa itu diwajibkan atas orang yang mendapatkan bulan Ramadhan itu, sedangkan musafir wajib mengkadainya. Tetap pulalah hukum wajib memberi makan orang miskin atas orang tua lanjut usia, baik laki-laki atau perempuan yang tidak mampu berpuasa. (Ini juga salah satu dari hal puasa). Dan datang pula Shirmah, sedangkan dia sehari penuh bekerja.....*. * Kelanjutan hadis ini sebagaimana riwayat Ahmad adalah sebagaimana berikut ini: "........ Kemudian bahawa seorang laki-laki Ansar bernama Shirmah, bekerja penuh sehari sampai petang, sedangkan dia berpuasa. Kemudian dia pulang kepada keluarga-nya. Setelah solat Isya' dia tidur, sedangkan dia belum makan dan belum minum sampai pagi, dan berpuasa lagi. Katanya: Maka terlihatlah oleh Rasulullah S.A.W., bahawa Shirmah benar-benar dalam keadaan bersusah payah (sebab sejak kemarinnya dia tidak makan dan tidak minum).
 
Bersabdalah Rasulullah S.A.W.: "Mengapa aku lihat kamu sangat payah sekali?" Kata Shirmah: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya telah bekerja sejak semalam. Lalu saya pulang ke rumah pada waktunya, kemudian saya berbaring lalu tidur sampai pagi, pada waktu saya harus berpuasa".
 
Kata Muadz: "Umar R.A. juga pernah tidak tahan membendung syahwatnya sehingga (semalam) dia bersetubuh dengan isterinya setelah tidur. Sebab itu dia pergi mengadap Nabi S.A.W. melaporkan peristiwa yang menimpa dirinya itu kepada beliau. Maka Allah menurunkan ayat At Quran: "Telah dihalalkan bagimu di malam puasa mengumpuli isteri-isteri kamu. Mereka itu adalah pakaian bagimu, dan kamu pakaian bagi mereka. Allah benar-benar mengetahui bahawa kamu tidak tahan menguasai nafsumu, kerana itu Allah menerima taubatmu dan memaafkan kamu. Lalu sekarang ini kumpulilah mereka, dan ikutilah ketetapan Allah untukmu. Makanlah dan minumlah, sehingga jelas bagi kamu benang putih dari benang hitam, iaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai malam". Al Baqarah, 187.
 
Hadis Sunan Abu-Daud Jilid 1. Hadis Nombor 0477.

No comments: