Thursday, September 17, 2015

Fadihlat Ibadat Qurban

Khamis, 3 Zulhijjah 1436H: Abu 'Amr Muslim bin 'Amr Al-Hadzdza' Al-Madini menceritakan kepada kami, 'Abdullah bin Nafi' Ash-Shabigh menceritakan kepada ku dari Abul Mutsanna dari Hisyam bin 'Urwah dari ayahnya dari 'Aisyah bahawasanya Rasulullah saw bersabda: 

"Tidak ada sesuatu amal perbuatan yang dilakukan oleh seorang manusia pada hari Nahr yang lebih dicintai oleh Allah (melebihi) dari pada menumpahkan darah (binatang qurban). Sungguh nanti pada hari Kiamat (binatang itu) akan datang dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya.

Dan sesungguhnya darah itu jatuh di hadapan Allah sebelum jatuh di bumi, maka pilihlah binatang yang bagus." 

Di dalam bab ini ada hadis dari 'Imran bin Hushain dan Zaid bin Arqam. Hadis ini adalah hadis hasan gharib yang tidak kami ketahui dari hadis Hisyafi bin 'Urwah kecuali dari riwayat ini. Nama Abul Mutsanna adalah Sulaiman bin Yazid, dimana Ibnu Abi Fudaik meriwayatkan daripadanya. 

Diriwayatkan dari Nabi s.a.w. bahawasanya beliau bersabda mengenai qurban: "Setiap bulu ada satu kebaikan bagi orang yang mengerjakan qurban"; dan diriwayatkan "dengan tanduk-tanduknya."

Hadis Sunan At-Termizi.

No comments: