Wednesday, April 3, 2019

Peristiwa Israk & Mikraj

Rabu, 27 Rejab 1440H: Mahmud bin Ghailan menceritakan kepada kami, Abdurrazaq memberitahukan kepada kami, Makmar memberitahukan kepada kami dari Zuhri ia berkata : Said bin Musayyib memberitahukan kepada kami, dari Abu Hurairah, ia berkata : 

Nabi SAW, bersabda :"Ketika saya diisrakkan saya bertemu Musa, 

Abu Hurairah berkata : Nabi mensifatinya. Dia adalah seorang lelaki, rawi berkata : saya menerka kepadanya, Rasulullah SAW bersabda :"Dia adalah seorang lelaki yang sedang dan lurus rambut kepala nya, seakan-akan dia adalah lelaki dari bangsa "Syanuah" (bangsa Yaman) 

Rasulullah SAW. bersabda :"Saya berjumpa dengan Isa, Abu Hurairah berkata : Rasulullah mensifatinya, Rasulullah bersabda : Dia adalah sedang perawakannya dan agak kemerah-merahan, seakan-akan dia baru keluar dari tempat mandi.

Saya melihat Ibrahim, Rasulullah SAW bersabda :"Saya paling mirip keturunannya dengan dia", kemudian sabdanya : saya diberi dua bejana (gelas) yang satu berisi susu dan yang lainnya khamar(arak), dia berkata ke padaku; ambillah antara keduanya apa yang kamu sukai, saya mengambil susu dan saya meminumnya, maka dia berkata kepada ku : engkau ditunjuk kan kepada fitrah atau (rawi ragu) engkau sesuai dengan fitrah ! adapun jikalau engkau mengambil khamar umatmu akan sesat".

Hadis Sunan At-Termizi Jilid 4. Hadis Nombor 4238.

No comments: