Friday, March 5, 2010

Dakwah Tugas Umat Islam

Jumaat,19 Rabiulawal 1431H : Menjalan kerja-kerja dakwah atau mengajak manusia kepada kepada kalimah Tauhid iaitu beriman kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW , adalah satu tugas berat dan mencabar yang perlu dipikul oleh semua umat Islam. Tugas dakwah mengajak manusia kepada Islam mentauhidkan Allah SWT wajar dimulakan dengan diri sendiri, ahli keluarga, sanak saudara, masyarakat dan seterusnya negara malahan ke seluruh alam kerana Rasulullah SAW membawa Islam sebagai rahmat kepada sekelian alam. Dakwah bukan sahaja kepada mengingatkan umat Islam tetapi mengajak dan menyampaikan kalimah Allah ke atas mereka yang bukan beragama Islam, juga menjadi tanggungjawab umat Islam kerana Nabi sudah wafat dan kerja-kerja Nabi masih dan mesti diteruskan oleh umatnya yang dimuliakan oleh Allah SWT.

Setiap usaha dakwah mempunyai halangan dan cabaran tersendiri yang merupakan fitrah untuk menguji keimanan umatnya. Ini dibuktikan menerusi sirah Rasulullah SAW yang mendepani cabaran dahsyat ketika itu. Berkat kesabaran dan ketabahan Baginda, Islam bertapak di sanubari jiwa manusia melangkaui satu pertiga dunia. Menyelusuri sirah, merakamkan bahawa Baginda SAW menyampaikan dakwah berseorangan apabila diangkat menjadi Nabi dan kemudian diikuti oleh sahabat-sahabat baginda. Sadina Abu Bakar apabila menerima Islam bertanya kepada Rasulullah SAW apakah tugas beliau, Rasulullah SAW menjawab tugas aku adalah tugas kau iaitu menyampaikan dakwah. Kemudian baginda membina persahabatan yang ampuh dengan sahabat hingga Saidina Ali sanggup menggadai nyawa mengganti tempat tidur Baginda dalam peristiwa hijrah. Saidina Abu Bakar sanggup membelanjakan seluruh hartanya untuk perjuangan menegakkan Islam, sehingga ditanya oleh Baginda SAW, apakah yang ditinggalkan, beliau menjawab Allah dan Rasul-Nya.Saidina Umar ketika mendengar berita kewafatan Baginda SAW tidak dapat menerimanya pada awalnya kerana kasih dan cintakan Baginda.Abd Rahman bin Auf pula mempunyai falsafah tersendiri dalam membela Islam iaitu dengan menumpukan kepada kekuatan ekonomi.
Menerusi Sirah Nabi dan kisah-kisah Sahabat baginda, kunci kejayaan dakwah mereka ialah dipandukan oleh kekuatan akidah (Tauhid ) yang dibentuk oleh Rasulullah SAW, persahabatan yang kukuh, kesetiaan dalam perjuangan, kekuatan ekonomi, kesatuan pemikiran dan tindakan adalah nadi perjuangan menegakkan Islam. Sahabat-sahabat mengorban jiwa raga, harta-benda, dan keluarga dalam menegakkan usaha-usaha dakwah.
Ahli agama dan umat Islam perlulah mengambil pendekatan dakwah hari ini mengikut cara-cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW kerana dengan cara Rasulullah SAW barulah ada keberkatan dan rahmat daripada Allah SWT. Usaha dakwah tidak akan memberi kesan besar jika bergerak secara individu.Usaha menggerak manusia ke arah kelimah Tauhid adalah tugas besar dan dipandang mulia di sisi Allah SWT. Memetik kata-kata Ibn Qayyim al-Jauziyyah, “Dakwah kepada kalimah tauhid adalah tugas para Rasul dan pengikutnya.”Beliau juga mengungkapkan, “Sesiapa yang berdakwah dengan pena untuk kebaikan Islam dan umatnya adalah satu cabang dakwah, sesiapa yang menyeru manusia dengan kepetahan lidahnya untuk kebaikan Islam dan umatnya adalah dakwah dan sesiapa yang mengajar dengan ketajaman akal dan ilmunya adalah dakwah.” Setiap usaha dakwah, diberitakan dengan perkhabaran gembira. Islam memberi kegembiraan terhadap gerakan dakwah Islamiah antaranya:

· Dakwah adalah tugas Rasul dan umatnya. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Katakanlah (Wahai Muhammad): Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktikad dan perbuatan syirik), dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” – (Surah Yusof, ayat 108)

· Bersegera melakukan dakwah akan memperoleh ganjaran pahala yang besar di sisi Allah SWT. Ini ditegaskan menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengEsakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah.” – (Surah Fussilat, ayat 33).Imam Al-Syaukani menyatakan, “Tugas dakwah yang dilakukan, tiada perkara yang lebih baik dilakukan selainnya, tiada jalan yang lebih jelas selain dari jalannya dan tiada ganjaran pahala yang lebih besar selainnya.”

· Ganjaran pahala menanti penggerak dakwah. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Barang siapa yang menunjuk satu jalan ke arah kebaikan, maka baginya pahala sama seperti pahala orang yang melakukan (kebaikan) itu.” – (Hadis riwayat Muslim). Imam Nawawi menyatakan yang dimaksudkan dengan ‘menunjukkan jalan kebaikan’ ialah melakukannya dengan perkataan, penulisan dan perlakuan. Orang yang menunjuk jalan kepada seseorang mengenai Islam, ia akan diberi ganjaran sama seperti pahala orang menerima seruan Islam itu dan pahala mengamalkannya.Sesiapa yang mengajak seseorang kepada melakukan sembahyang dan puasa, baginya pahala sama seperti orang menerima ajakannya dan melaksanakannya sehingga ke hari kiamat.

· Allah SWT akan membuka jalan keredaan-Nya bagi sesiapa yang menjalankan tugas dakwah dengan penuh keikhlasan dan mengharap keredaan-Nya. Allah SWT menjanjikan balasan syurga sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Balasan mereka di sisi Allah ialah Syurga ‘Adn (tempat tinggal yang kekal), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya, Allah reda akan mereka, dan mereka pun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberian-Nya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.” (Surah al-Bayyinah, ayat 8)

· Nabi SAW memberi jaminan kepada sesiapa yang berada di landasan dakwah dengan penuh keimanan dan kesabaran mendepani cabaran dan halangan. Antara jaminan itu ialah neraca timbangan amal kebaikannya akan digandakan di akhirat. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Barang siapa yang menunjukkan jalan kepada seseorang untuk mendapat hidayah Allah (Islam) adalah baginya pahala seperti mana orang yang menerima (Islam) itu dan mengamalkannya dan tidak akan dikurangi walau sedikit pun dari neraca timbangannya.” (Hadis Riwayat Muslim)

· Usaha dakwah adalah salah satu sebab kejayaannya di dunia dan akhirat. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membela (agama) Allah nescaya Allah akan membela kamu (untuk mencapai kemenangan dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” (Surah Muhammad, ayat 7)

No comments: