Friday, April 23, 2010

Berkasih Sayang Kerana Allah

Jumaat, 9 Jamadilawal 1431H : Sesungguhnya Allah itu maha Pengasih dan maha Penyayang. Oleh kerana itu Allah amat suka orang yang mempunyai sifat kasih sayang dan kasih sayang itu mestilah kerana Allah semata-mata. Banyak hadis Nabi tentang kasih sayang antaranya seperti berikut :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى يَقُولُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: أَيْنَ الْمُتَحَابُّونَ بجَلَالِي؟ الْيَوْمَ أُظِلُّهُمْ فِي ظِلِّي يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلِّي"

رواه البخاري (وكذلك مالك)

Maksudnya : Dari Abi Hurairah R.A: Dia telah berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Allah s.w.t. berfirman pada hari Kiamat: “Di manakah mereka yang berkasih-sayang kerana keagungan Ku? Pada hari ini Aku akan lindungi mereka di bawah lindungan Ku pada hari yang tiada perlindungan lain melainkan perlindungan Ku”. (Hadith riwayat Bukhari dan Malik)

PENGAJARAN HADITH:-
  1. Susungguhnya Allah itu maha Pengasih dan Penyayang. Maka Allah suka mereka yang bersifat kasih sayang.
  2. Besar dan hebatnya kelebihan hidup berkasih sayang di antara satu sama kerana Allah semata-mata.
  3. Orang yang sentiasa berkasih sayang kerana mencari keredhaan Allah akan dilindungi oleh Allah pada hari yang tiada boleh memberi pelindungan melainkan Allah.
  4. Kasih sayang, suka, marah dan benci mestilah diasaskan kerana Allah s.w.t. dan kerana mencari ridhaNya.
  5. Orang yang berkasih sayang kerana Allah akan mendapat perlindungan Allah sementara orang yang berkasih sayang kerana dunia, shahwat dan hawa nafsu akan terlepas peluang mendapat perlindungan Allah.
  6. Benci- membenci dan sifat permusuhan bukan merupakan sifat seorang muslim mu’min yang cintakan Allah.
  7. Tiket untuk perlindungan Allah pada hari tu ialah di antaranya berkasih sayang kerana Allah dan bukan kerana yang lain.
  8. Berkasih sayang kerana Allah tidak sama dengan berkasih sayang kerana dunia dan makhluk kerana Allah itu sifatnya kekal dan dunia serta makhluk itu sifatnya sementara.
  9. Suami isteri yang nak berpayung bersama di bawah perlindungan Allah pada Hari Kiamat tu harap betulkan asas kasih sayang mereka di dunia.

No comments: