Wednesday, May 26, 2010

Tanda Kiamat - Bermegah-Megah Mendirikan Masjid

Rabu, 12 Jamadilakhir 1431H : Antara tanda-tanda kiamat ialah terdapatnya kecenderungan umat Islam untuk mendirikan masjid bagi tujuan untuk bermegah-megah dan bukannya atas takwa. Masjid hebat tetapi solat lima waktu tidak didirikan sepenuhnya dan orang yang solat berjemaah boleh dikira dengan jari. Ini semua telah disabdakan oleh Rasulullah SAW 1400 tahun dahulu dan berlaku pada hari ini. Antara sabdanya :

Dari Anas radhiyallaHu ‘anHu, Rasulullah ShallallaHu ‘alaiHi wa sallam bersabda,“Laa taquumus saa’atu hatta yatabaaHan naasu fil masaajidi” yang artinya “Tidak akan tegak hari kiamat sampai manusia bermegah-megah dengan (membangun) masjid-masjid (nya)” (HR. Abu Dawud no. 449)

Maka pada hari ini kita menyaksikan kebanyakkan dari kaum muslimin telah bermegah-megah di dalam membangun mesjid-mesjid mereka, siapa diantara mereka yang paling megah dan paling bagus bangunannya, serta yang paling cantik dalam menghiasinya, padahal Rasulullah ShallallaHu ‘alaiHi wa sallam bersabda,

Maa umirtu bitasy-yiidil masaajidi” yang artinya “Aku tidak diperintah untuk memegahkan masjid-masjid”.

Kemudian berkata Ibnu Abbas radhiyallaHu ‘anHu, “Sungguh kalian akan memperindah (masjid-masjid), sebagaimana Yahudi dan Nashara telah memperindah (tempat ibadah mereka)” (HR. Abu Dawud no. 448)

No comments: