Friday, September 3, 2010

Disunatkan Berbuka Sebelum Mendirikan Solat Maghrib

Jumaat; 24 Ramadhan 1431H ; Disunatkan berbuka sebelum mengerjakan solat Maghrib berdasarkan hadis dari Anas r.a ia berkata: “Telah bersabda Rasulullah s.a.w: “Apabila makan malam (berbuka) telah disediakan, maka mulailah makan sebelum solat maghrib, janganlah mendahului solat daripada makan malam itu (yang sudah terhidang).

Pengajaran Hadis :

1. Umat Islam hendaklah menyediakan juadah makan malam terutama untuk berbuka puasa dengan hidangan yang sederhana, dan juadah janganlah terlalu banyak sehingga mendatangkan pembaziran.

2. Jangan biarkan hidangan yang telah disediakan ditinggal terbuka tanpa ditutup jika masa untuk berbuka masih lama lagi.

3. Apabila hidangan sudah disediakan untuk berbuka maka kita adalah disunatkan makan terlebih dahulu sebelum menunaikan sembahyang fardhu Maghrib kerana dengan berbuka kita dapat menghilangkan rasa lapar dan dahaga, dan dapat menunaikan solat dengan rasa bertenaga dan selesa.

4. Janganlah makan atau minum terlalu banyak yang menyebabkan kita tidak dapat solat dengan selesa akibat terlalu banyak makanan di dalam perut. Hendaklah diisi ruang perut itu satu pertiga dengan makanan, satu pertiga dengan air dan satu pertiga lagi dengan ruang oksigen (penafasan).

No comments: