Wednesday, May 25, 2011

Solat Jenazah

Rabu, 21 Jamadilakhir 1432H : Dari Abdullah bin Abbas, r.anhuma, katanya; aku ada mendengar Rasul s.a.w, bersabda “ mana-mana orang Islam (lelaki atau perempuan) yang mati lalu disembahyangkan jenazahnya oleh 40 orang lelaki yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain nescaya Allah kabulkan doa permohonan mereka mengenainya”. (HR Muslim)

Abu Hurairah r.a menerangkan bahawasanya Rasulullah SAW memberitakan tentang kematian an-Najasyi. Rasulullah keluar ke tempat bersembahyang, bersaf dengan para sahabat dan baginda bertakbir empat kali.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Samurah Ibnu Jundub r.a berkata : “Saya bersolat di belakang nabi SAW untuk jenazah seorang perempuan yang meninggal kerana nifasnya. Maka nabi berdiri bertentangan pinggang jenazah tersebut.” (HR al-Bukhari dan Muslim )

Dari Abu Salamah bin Abdur Rahman r.a katanya:”Ketika Saad bin Abi Waqqas wafat, Aisyah berkata:”Bawalah jenazah itu ke adalam masjid supaya aku dapat mensolatkannya . Permintaan Aisyah itu diingkari oleh banyak orang. Lalu berkata Aisyah:”Demi Allah, Rasulullah s.a.w pernah solat jenazah dalam masjid untuk dua orang putera Baidha’ iaitu Suhail dan saudaranya.” (HR Muslim)

Pengajaran Hadis:

1. Amat besarnya faedah solat jenazah secara beramai-ramai .

2. Ia juga selain menunjukkan bahawa keluarga atau penduduk sesebuah kampung itu begitu menyayangi pemergian kawan atau sahabat yang pergi dahulu sebelum mereka.

3. dan juga sebagai penghormatan terakhir kepada si mati dengan doa agar Allah mengampuni dosanya dan ditempatkan bersama para salihin dan anbia`

4. Melakukan solat jenazah adalah fardu kifayah dengan maksud bahawa dengan adanya sebahagian umat Islam yang melakukannya akan selesailah tanggungjawab tersebut.

5. Dalam mengerjakan solat jenazah, yang paling utama ialah dikerjakan secara berjemaah dan harus dijadikan tiga saf (barisan) sekurang-kurangnya setiap satu saf dua orang.

6. Tempat untuk mengerjakan solat jenazah ialah sama ada di dalam masjid, surau atau sebagainya yang memungkinkan solat dilakukan secara berjemaah dan tempat tersebut luas dan bersih.

7. Solat jenazah berbeza dengan solat-solat yang lain kerana cara mengerjakannya hanya dengan berdiri dan takbir empat kali tanpa rukuk dan sujud, juga tidak perlu azan dan iqamat

8. Mayat yang hendak disembahyangkan sekiranya lelaki, kepalanya diletakkan di sebelah kiri dan imam berdiri bertentangan dengan kepala jenazah manakala mayat perempuan pula kepalanya diletakkan di sebelah kanan dan imam berdiri bertentangan pinggangnya


No comments: