Khamis, 26 Syaaban 1432H : Dari Hamzah bin Umar al-Islami, r.a. bahawa ia pernah bertanya Rasulullah, katanya: “Ya Rasulullah, rasanya saya tahan berpuasa dalam masa musafir, oleh itu adakah saya bersalah (kalau saya berpuasa)?”. Rasulullah SAW menjawab: “Itu adalah satu rukhsah kemudahan) dari Allah Ta’ala, sesiapa yang menggunakan kemudahan itu (ia tidak berpuasa dalam masa musafir), maka itu adalah baik, dan sesiapa yang memilih untuk berpuasa maka orang itu tidak dikira bersalah.” (HR Muslim)
Penerangan Hadis:
1. Orang yang sedang musafir dalam bulan Ramadhan, dibenarkan meneruskan puasa dan yang tidak tahan berpuasa mereka diharuskan berbuka tetapi diwajibkan mengqadha’nya pada masa yang lain.
2. Islam adalah agama yang mementingkan kebajikan penganutnya. Ia memberi kemudahan (rukhsah) kepada sesiapa yang sedang sakit atau di dalam perjalanan (musafir), tidak berkemampuan dan sebagainya. Sama sekali tidak terdapat paksaan hingga mendatangkan kemudaratan. Malahan ia menjadi wajib berbuka sekiranya mendatangkan mudarat. Kalau ia berpuasa juga "sah" tapi berdosa.
3. Islam mengajar umatnya agar mengerjakan suruhan Allah dengan penuh keikhlasan, keyakinan dan ketaatan bahawa setiap segala perintah Allah itu mengandungi kebaikan dan hikmah yang tersendiri sama ada yang diketahui atau tidak oleh manusia.
Penerangan Hadis:
1. Orang yang sedang musafir dalam bulan Ramadhan, dibenarkan meneruskan puasa dan yang tidak tahan berpuasa mereka diharuskan berbuka tetapi diwajibkan mengqadha’nya pada masa yang lain.
2. Islam adalah agama yang mementingkan kebajikan penganutnya. Ia memberi kemudahan (rukhsah) kepada sesiapa yang sedang sakit atau di dalam perjalanan (musafir), tidak berkemampuan dan sebagainya. Sama sekali tidak terdapat paksaan hingga mendatangkan kemudaratan. Malahan ia menjadi wajib berbuka sekiranya mendatangkan mudarat. Kalau ia berpuasa juga "sah" tapi berdosa.
3. Islam mengajar umatnya agar mengerjakan suruhan Allah dengan penuh keikhlasan, keyakinan dan ketaatan bahawa setiap segala perintah Allah itu mengandungi kebaikan dan hikmah yang tersendiri sama ada yang diketahui atau tidak oleh manusia.
4. Bermusafir itu mestilah untuk tujuan yang baik dan bukan tujuan maksiat. Jauhnya bermusafir itu yang membolehkan kita mengerjakan solat jamak.
No comments:
Post a Comment