Thursday, September 3, 2009

Berdosa Meninggalkan Puasa Ramadhan

Khamis, 13 Ramadhan 1430H- Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa berbuka satu hari di siang hari bulan Ramadhan tanpa alasan yang wajar (disegi syariah) atau sakit yang kuat tidak akan dapat menampung atau mengganti hari tersebut walaupun akan berpuasa sehingga ke akhir hayatnya”

Penjelasan:

Pendapat sebahagian ulamak ialah apabila sesorang itu gagal menjalani puasanya pada mana-mana hari pada bulan Ramadhan tanpa alasan yang wajar dan tidak menghormatinya dengan makan dan sebagainya, dia tidak akan dapat menggantinya dengan mengqadhakannya walaupun dia berpuasa sehingga ke akhir hayatnya.Sadina Ali berpendapat begini. Walau bagaimanapun Jumhur Ulamak berpegang kepada pendapat jikalau seseorang itu tidak berpuasa sehari pada bulan Ramadhan maka menggantikannya sudah memadai.

Sebaliknya jika seseorang itu mula berpuasa dan berbuka dengan sengaja tanpa alasan yang wajar, maka menurut syariat dia terpaksa berpuasa selama 60 hari berturur-turut dengan bersahur serta berbuka. Namun kelebihan yang terdapat dalam bulan Ramdhan tidak dapat diperolehinya. Inilah maksud daripada hadis di atas, yakni bila tidak berpuasa dimana-mana hari di bulan Ramadhan tanpa alasan, maka bilangan puasa yang diganti tidak akan dapat mengembalikan semula berkat sebenar yang terkandung dalam bulan Ramadhan.

Bertapa malang dan sesatnya mereka yang memandang remeh terhadap puasa dan tidak menunainya sama sekali di bulan Ramadhan atau menggantikannya selepas itu. Puasa merupakan salah satu daripada rukun Islam. Barangsiapa yang gagal melaksanakannya disertai dengan penolakan kewajipan terhadap puasa di bulan Ramadhan boleh menjadi kafir dan layak menerima azab Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda :” Agama Islam tertegak di atas lima rukun: Iman, Solat,Puasa, Zakat dan Haji.” Penolakan salah satu daripada rukun yang lima boleh menyebabkan sesorang menjadi sesat dan kafir.

No comments: