Thursday, August 26, 2010

Iktifaf & Beribadat 10 Terakhir Ramadhan

Khamis, 16 Ramadhan 1431H : Pada 10 terakhir bulan Ramadhan Allah SWT menganugerahkan Syurga kepada hamba-hambanya yang berpuasa dengan sempurna. Hadis daripada "Aisyah r.a menerangkan bahawasanya Nabi SAW beriktikaf pada puluhan yang akhir dari bulan Ramadhan sehingga Allah mewafatkannya. Kemudian isteri-isteri baginda beriktikaf sesudah baginda wafat.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a berkata: “Adalah Rasulullah SAW menggalakkan qiyamullail (solat malam) di bulan Ramadhan tanpa memerintahkan secara wajib, baginda bersabda: “Sesiapa yang solat malam di bulan Ramadhan kerana beriman dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka diampuni baginya dosa yang telah lalu.”

Daripada Aisyah r.a. katanya: “Rasulullah SAW memperbanyakkan amalan apabila sampai hari yang kesepuluh terakhir daripada bulan Ramadhan, baginda juga membangunkan isterinya agar beribadat (sembahyang sunat, membaca al-Quran, berzikir dan lainnya) Baginda juga menjauhkan diri daripada bergaul serta bermesra dengan isterinya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Pengajaran Hadis :

1. Beriktikaf dari segi bahasa bermaksud menahan, berhenti dan tetap di sesuatu tempat. Manakala mengikut istilah syarak pula ialah berdiam diri di dalam masjid dengan sifat yang tertentu.

2.Hukum beriktikaf ini adalah sunat dan ia amat digalakkan terutama pada puluhan akhir bulan Ramadhan.

3.Iktikaf sebenarnya tidak mempunyai zikir-zikir yang khusus dan tidak juga ditetapkan dengan amalan-amalan yang khusus juga tempoh masa yang tertentu bahkan cukup sekiranya hanya diam di dalam masjid dan berniat iktikaf.

4.Rasulullah SAW lazimnya tidak meninggalkan amalan beriktikaf di dalam masjid pada puluhan akhir bulan Ramadhan yang kebiasaannya berlaku Lailatul Qadar.

5. Rasulullah SAW amat menggalakkan umatnya supaya menghidupkan malam dengan mengerjakan ibadat kerana fadhilatnya amat besar di sisi Allah S.W.T.

6. Selaku umat Islam, kita sepatutnya mencontohi baginda serta berusaha bersungguh-sungguh dan penuh keikhlasan memanfaatkan bulan ini sebaik-baiknya terutama sekali dalam sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan di mana Rasulullah S.A.W dalam kebanyakan hadith memberitahu mengenai kemungkinan besar pada malam-malam ini terutama malam ganjil adalah merupakan malam lailatul qadar yang mempunyai kelebihan melebihi seribu bulan

7. Islam menuntut umatnya yang berpuasa agar berusaha untuk menambahkan amal ibadat mereka apabila masuk hari yang kedua puluh satu Ramadhan sehingga akhir, kerana di malam-malam tersebut akan berlaku Lailatul Qadar.

8. Oleh itu adalah sangat digalakkan untuk kita memperbanyakkan amal ibadat beriktikaf di dalam masjid melakukan sembahyang-sembahyang sunat seperti sunat taubat, sunat tahajjud, sunat tasbih, sunat hajat dan sebagainya selain daripada sunat tarawikh, membaca al-Quran dan berzikir.

9. Bagi para suami, inilah saatnya merebut peluang beribadah bersama keluarga dengan mengajak isteri mereka bangun beribadat bersama-sama. Mudah-mudahan rumahtangga yang dibina sentisa aman dan mendapat rahmat daripada Allah SWT.

No comments: