Tuesday, August 10, 2010

Khutbah Menjelang Ramadhan

Selasa, 29 Syaaban 1431H : Rasulullah SAW bersabda , diriwayatkan oleh Salman ra,“ Pada hari terakhir Sya'aban, Rasulullah SAW berkhutbah kepada kami ":

“ Wahai manusia kini muncul kepadamu satu bulan yang besar (mulia), bulan yang tersangat berkat terkandung di dalammya satu malam yang terlebih tinggi nilainya daripada seribu bulan.

"Inilah bulan yang Allah fardhukan puasa di siang hari dan menjadikan solat Tarawih sebagai sunnah di malam hari."

"Sesiapa yang ingin menghampirkan diri kepada Allah (taqarrub) melalui amalan baik dibulan ini, maka akan dibalas kepadanya dengan ganjaran seolah-olah dia melakukan amalan fardhu dibulan lain pada tahun itu.

"Barangsiapa melakukan amalan fardhu akan dibalas kepadanya dengan tujuh puluh amalan fardhu pada bulan lain. "

" Ini sesungguhnya bulan kesabaran dan ganjaran kesabaran yang sejati ialah “Jannah”.

"Inilah bulan simpati terhadap sesama lainnya, dibulan inilah rezeki orang-orang beriman bertambah.

Barangsiapa memberi makan ( untuk berbuka puasa ) kepada orang yang berpuasa maka dibalas kepadanya dengan keampunan terhadap dosa-dosanya dan bebas daripada api neraka Jahannam dan dia juga memperolehi ganjaran yang sama sebagaimana orang yang berpuasa tadi tanpa sedikitpun mengurangi pahala orang yang berpuasa itu."

Maka kami pun berkata: “Ya Rasulullah tidak kesemua kami mempunyai sesuatu yang dapat diberikan kepada orang yang berpuasa makan untuk mereka berbuka." ?

Jawab Rasulullah SAW, “Allah akan mengurniakannya balasan kepada orang yang memberi walaupun sebiji tamar kepada orang yang berpuasa, ataupun seteguk air atau sehirup susu untuk dia berbuka puasa."

"Inilah bulannya yang pada awalnya Allah menurunkan Rahmat, dipertengahannya Allah memberikan keAmpunanNya dan pada akhirnya Allah memBebaskan hambaNya daripada api neraka Jahaanam.”

Di dalam bulan ini berusahalah segiat-giatnya memperbanyakkan empat perkara.

Dua di antaranya ialah untuk menyukakan Allah SWT sedangkan yang dua lagi kamu tidak boleh lakukan tanpaNYa. Perkara yang dapat menyukakan Allah SWT ialah kamu hendaklah memperbanyakkan membaca kalimah tayyibah dan beristighfar.

Dan perkara yang kamu tidak dapat lakukan tanpanNya ialah kamu bermohon kepada Allah untuk masuk Syurga dan berlindung denganNya daripada dicampak ke dalam neraka Jahannam.

Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berpuasa, maka Allah akan memberikannya minuman daripada telaganya ( haud ) yang sekali minum dia tidak akan kedahaga lagi sehinggalah dia memasuki `Jannah’.”

( Diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah didalam sahihnya).

No comments: